seo i reklama

Dynamiczny rozwój Internetu i jego masowy zasięg sprawił, że stał się on idealnym narzędziem reklamy i promocji. W dobie coraz to większej informatyzacji Świata i społeczeństwa możliwości jakie oferuje nam Internet są ogromne, a umiejętnego jego wykorzystanie powinno stanowić istotną pozycję w działalności marketingowej każdego nowoczesnego i myślącego o sukcesie przedsiębiorstwa, zarówno dla istniejących na rynku od wielu lat jak i dla tych którzy stawiają dopiero pierwsze kroki w działalności gospodarczej. Samo posiadanie strony internetowej nie gwarantuje nam sukcesu, prawdziwą sztuką jest jej promocja poprzez skuteczne wykorzystanie elementów marketingu internetowego, a w szczególności pozycjonowania SEO.

Czym właściwie jest marketing internetowy w wyszukiwarkach?

W skrócie określany SEM (z ang. Search Engine Marketing), to ogół działań mających na celu zwiększenie dostępu i popularności strony internetowej w wyszukiwarkach. Wśród wielu procesów wchodzących w skład SEM wyróżniamy dwa zasadnicze elementy: PPC (Pay Per Click) i SEO (Search Engine Optimization). Co rozumiemy przez te pojęcia?

PPC (Pay Per Click) – jest to forma reklamy (najczęściej w formie bannera lub linka) za którą tak jak w dosłownym tłumaczeniu reklamodawca płaci za kliknięcie, a nie za samo jej wyświetlenie. PPC utożsamiany jest głównie z płatnymi wynikami w wyszukiwarkach, są to linki najczęściej oznaczone jako linki sponsorowane (najczęściej wyróżniające się jaskrawszym tłem, lub obramowaniem) które widnieją na szczycie listy wyszukanych wyników dla danej frazy lub słowa kluczowego.

SEO (Search Engine Optimization) - jest to szereg działań i procesów optymalizujące strony internetowe w taki sposób aby osiągały one jak najwyższe pozycje w rankingach wyników wyszukiwarek. W środowisku branżowym najczęściej możemy spotkać się z określeniem pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych. To właśnie pozycjonowanie jest uznawane za najistotniejszą i najskuteczniejszą formę promocji w Internecie. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego strony internetowe konkurencyjnych firm (być może istniejących na rynku krócej od Twojej) widnieje na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwarek, a twojej nie ma nawet w pierwszej dziesiątce (lub co gorsza nie jest nawet indeksowana)? Tak, jest to efekt prowadzenia kampanii SEO i pozycjonowania.

Czym zatem jest pozycjonowanie?

Jak juz zapewne zauwazyles samo posiadanie strony internetowej i dodanie jej do katalogu Google czy innych wyszukiwarek nie jest gwarancja sukcesu w Sieci. Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś sie, dlaczego strony internetowe konkurencyjnych firm (byc moze istniejących na rynku krócej od Twojej) widnieje na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwarek, a twojej nie ma nawet w pierwszej dziesiątce (lub co gorsza nie jest nawet indeksowana? Tak, jest to efekt prowadzenia kampanii SEO i pozycjonowania.

Dlaczego pozycjonowanie jest wazne?

Nie bez powodu to wlasnie pozycjonowanie jest uznawane za najistotniejsza i najskuteczniejsza forme promocji w Internecie. Wg najnowszych badan od 70-80 % potencjalnych klientów trafia na nasza strone przez Google. Brak obecnosci w wynikach wyszukiwania Google lub ignorowanie prowadzenia pozycjonowania to ograniczanie mozliwosci dotarcia do najszerszej grupy odbiorców w Sieci, a co za tym idzie ograniczenie mozliwosci maksymalizacji zysków własnego przedsiębiorstwa.

Pozycjonując stronę pod wybranymi frazami, mamy pewnosc, ze uzytkownicy, którzy na nia trafia będą nasza grupą docelową. Prosciej mówiac: uzytkownik, który trafi na nasza strone wpisujac w wyszukiwarce np. fraze "projektowanie strony" trafi na nia swiadomie, majac na uwadze konkretny produkt/usluge, którym/a jest zainteresowany.

Obecnosc strony w Google i jej wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania niesie ze soba dodatkowe korzysci, takie jak jak zwiekszenie wiarygodnosci i prestizu firmy. Jezeli czegos nie ma w Internecie, to nie istnieje - to dosc popularny slogan, aczkolwiek idealnie oddajacy istote oraz sens pozycjonowania.

Audyt i optymalizacja strony

Kolejny, ale bardzo istotny o ile nie najważniejszy element w pozycjonowaniu stron, to jej optymalizacja. Co rozumiemy przez optymalizacje strony? Jest to szereg dzialań mających na celu usprawnienie jej dzialania zarówno pod katem widocznosci dla wyszukiwarek jak i samej przejrzystości, nawigacji i uzyteczności dla naszych gości.